Her finner du informasjon om opplegget til Team Jæren under Styrkeprøven 2016.

Info fra lagledelsen ifm Den Store Styrkeprøven 2016

Vi vil at dere leser gjennom dette skrivet i god tid før avreise til Trondheim.

Før avreise til Trondheim

1. Egenandel:
Kr 2000.-, som må være på TJ konto Kontonummer 9688 10 77644 innen 14.06.16
Regelen er at dersom du ikke har betalt egenandelen for støtteapparatet på Trondheim-
Oslo er eneste sjansen for å få med sykkelen at du betaler kontant ved oppmøte for
innlasting av sykkel. Dette vil vi helst unngå.

2. Se til at sykkelen er i riktig og bra stand, dvs. bremser, kjede, dekk, lys, wirer ++ er ok
og testet. Alle bør ha tilnærmet nye dekk og nye slanger. Har du helt nye dekk, på bør du
kjøre minst 5- 10 mil før start. Sjekk alle skruer og at disse sitter fast. Husk!! Lys foran og bak
er påbudt.

3. Innlevering blir på parkeringsplassen ved Optimera fra kl. 1800 til 1830 onsdag 15.
juni. Pedalene SKAL være tatt av. Skulle dette bli problem, så er det hjelp å få ved bilene.
Husk å ta med pledd eller teppe for å dekke til sykkelen din. Husk å sette navn på sykkelen

4a. Ting dere må huske å ta med:
Min 8 drikkeflasker (2 på sykkel ved start + 2 til hvert stopp). Dere må også ha med en liten
sekk som skal brukes som backup om du må slippe laget (se nederst).

4b. Team Jæren drakten.
ALLE skal stille med Team Jæren drakt. (Tips: ta med drakt, sko, hjelm og pedaler som
håndbagasje i tilfelle bagasjen skulle bli borte. Det har hendt før dessverre.)

Trondheim fredag 17. juni

1. Hente startnummer på Rica Nidelven Hotell (åpner kl. 12:00 og stenger kl. 20:00)

2. Utlevering av sykler vil skje kl. 13:00 ved Thon Hotell Prinsen. Har du ikke ankommet
Trondheim innen dette tidspunkt må du alliere deg med en annen til å ta vare på din sykkel.
Støtteapparatet kan være behjelpelig om du trenger girjustering og luft til sykkel, men ikke
større operasjoner. Påse at pedalene blir skikkelig skrudd fast. Anbefaler på det sterkeste at
dere tar en prøvetur på sykkelen og sjekker at alt er som det skal.

3. Lagsmøte kl. 18.30 på Thon Hotell Prinsen.
Her blir det utdeling av matbokser, nummerlapp til backupsekk og nærmere informasjon om
kjørestrategi.

4. Felles bespisning Restaurant Napoli kl. 17.00 -Pastameny
5. Kl. 20.00 blir det fotografering (info blir gitt på lagsmøte).

Lørdag morgen – Vi har start 06.45.

1. Frokost: fra 05.30. Viktig at dere tar dere god tid og spiser godt. Legg inn ekstra marginer
i tidsplanen din denne morgenen for å unngå stress.

2. Klær: Her er det veldig mye opp til hver enkelt. Kle deg på en måte som har fungert før.
Dvs. T-O er liksom ikke plassen for å eksperimentere. Ting som lar seg lett fjerne/erstatte er
gjerne en fordel. Løse ben og armer er sånne ting. Ved regn, kan det hende at en fryser på
fingrene. Tynne Neopren (gynekolog) hansker på lomma kan være en løsning her.

3. Innlevering av matkasse til følgebilen som står parkert utenfor Thon Hotell Prinsen fra kl.
05:30 – 06:00. Støtteapparat tar i mot matboks/sekk (se forslag til innhold nederst på siden +
info om backup bil).

4. Lever din bagasje/ backupsekk til samme bil som kjører syklene opp til Trondheim. Bil
står utenfor Thon Hotell Prinsen. Husk å merke bagasjen godt.

5. Vi skal også ta ett lagbilde foran Nidarosdomen. Vi møtes senest foran Thon Hotell
Prinsen kl 06.00, og sykler sammen bort.

6. Være klar ved startområde, finn din plass/pulje senest kl. 06:15. (NB! lag 2 – Sydspissen
starter 06.25)

Lagledelse for Lag 1
Kaptein: Hans Bø
Vise kapteiner: Jarle Vorland, Kjell Sponås, Geir Gjervan – øvrig ansvar fordeles av kaptein
og info blir gitt på lagmøte. Det vil sannsynlig være 6 stk som kjører med radio.
Lagledelse for lag 2 – Kristoffer/Per Terje i samarbeid med Sydspissen

Løpet er i gang lag 2 kl 06.25 og lag 1 kl 06:45
1. Vi kjører 2 rekker ut av Trondheim og starter rulling når en av kapteinene gir beskjed.
2. Lagoppsett ut fra Trondheim vil det bli informert om på lagsmøte fredag kveld.
3. Matstopp: Første matstopp blir etter ca. 140 km, andre matstopp etter ca. 280 km og tredje
matstopp etter ca. 410 km. Hvert stopp blir på max 3 min. etter siste mann er inne og krever
derfor at dere gjør tingene i riktig rekkefølge.
Først, bytt flasker og fyll opp med mat etc. i lommene. Spis og drikk godt. Må du tisse så gjør
dette så snart du kan. Etter 2,5 min (blåses det i fløyte). Da har du ½ min på å få tingene på
plass og bevege deg ut mot veien.
Skulle du være ferdig før fløyten går, hjelp naboen om det trengs eller trekk frem mot
utkjørsel. Alle legger seg inn på de plassene de hadde når vi kjørte inn på stoppet (i alle fall i
samme gruppe)

NB! VIKTIG! Ingen kjører ut i veien før signal blir gitt. Vi kjører en rolig start, samler laget,
øker farten og setter i gang rullen på riktig tidspunkt. Dersom vi bruker lang tid på å samle
laget, taper vi verdifull tid, så vær klar med foten i pedalen når 3 minutter er gått!

Dette er viktig: De som har radioer vil alltid være en foran og en bak ved disse stoppene
(også i bakkene). Vi kommuniserer og kontrollerer at alle er på plass før vi starter rulla.
Derfor vil vi helst ikke at 20 mann roper ”alle med», hold igjen, mangler en” etc.

4. Tissing
Det blir i utgangspunktet kun 3 stopp mellom Trondheim og Oslo. Dersom du må tisse
utenom disse stoppene er det best å gjøre dette i en lengre oppoverbakke, men det er ikke
mange av disse på turen. Å slippe laget når farten er 30-40 km/t vil ikke være særlig lurt. Om
laget skal legge inn ekstra tissestopp underveis, betyr dette at farten må økes på veien for å ta
inn det tapte. Dette er ikke ønskelig. Følgende er derfor viktig:
Ikke overdriv drikkingen før start. Drikk gjerne godt dagen før slik at kroppen er i god
veskebalanse, men ikke drikk mye mer enn normalt før start. Når vi er i gang med løpet,
unngå å drikke de første 30 minuttene. Dette forteller kroppen at den må rasjonere på vesken i
kroppen og vil kunne hjelpe mot at man må tisse veldig tidlig. Benytte de innlagte stoppene til
tissing, selv om du ikke er veldig trengende der og da. Sørg for at maten i matkassene er godt
organisert (f.eks. en nummerert plastpose med mat til hver stopp), da sparer du tid på dette og
får mer tid til tissingen

5. Skulle du ha en dårlig dag, eller rett og slett at dette ble i overkant av hva kroppen klarer,
plikter du å gi beskjed til en som kjører med radio før du slipper deg ut og bak. Bakcup bil vil
da stoppe og ta en prat med deg og gi deg sekken din. Kjenner du allerede etter 10-15 mil at
dette blir for hardt, håper jeg at du har nok selvinnsikt til å slippe laget uten at vi må «kaste»
deg ut. Husk å ikke press deg for lenge i rulla sånn at du går tom eller stivner, ta heller en tur
bak «i sekken».

6. Meldinger underveis: Under hele rittet forventer vi at dere tar imot og forholder dere til de
beskjedene som blir gitt fra kapteinene. Vi ønsker ikke å starte noen diskusjon som kan ende
opp med fatale følger pga. ukonsentrasjon. Minst mulig høylytt snakking/roping. Gode og
motiverende meldinger er viktig.

7. Teknisk uhell: Ryttere med campa eller limehjul, evt andre særskilte hjul (skivebrems) må
se til å stille med reserve selv.
Punktering – i og med at vi ikke kan ha teknisk bil rett bak laget må alle ha med slange og
patron/pumpe. De som kjører med limedekk ta eget ansvar.
Det er viktig at den som har uhellet gir god og høylytt beskjed slik at vi får kontroll på laget
og setter ned fart, organiserer hjelperyttere og gir beskjed til backup bil.
Du må ikke stole på at bacup bil er i nærheten, gå derfor umiddelbart i gang med slangebytte.
Skulle du få andre problemer, ting som løsner, gir som ikke virker etc. må du ta kontakt med
en som har radio, så får vi evaluere hva som eventuelt kan gjøres.
At noen klarer å få kjedet ut av kransene foran, hender jo. For å unngå dette kan du prøve å
lette noe på pedaltrykket når du girer foran, ikke veksler når kjede er på 1. eller 9./10. gir bak.

8. Oppoverbakker. Her vil vi, så langt som det lar seg gjøre, kjøre på referansepuls og watt.
Leder med radio foran og bak i laget tar seg av justeringer. I småbakker underveis må dere
som ligger fremme vurdere om dere skal låse av og dra med dere farten inn i bakken eller om
dere vil la rullen gå.

9. Nedoverbakken. Her vil eventuelt kapteiner organisere med sterke ryttere i front. Det blir
mest sannsynlig bare bakken ned mot Dombås dette kommer til å bli aktuelt.
Det er viktig at dere som kommer bak holder rekkene og ikke slipper dere for langt bak
rytteren foran.

10. Forbikjøringer. Vi kommer ganske sikkert til å måtte foreta enkelte forbikjøringer. Det
viktigste med forbikjøringer er å unngå for mye stress. Først etablerer man seg rolig bak det
laget man skal forbi. Deretter beslutter kapteinene når og hvordan det skal kjøres forbi. Er det
nok plass og god sikt kjører man forbi med 2 rekker. Kjør uansett jevnt og kontrollert forbi
slik at vi får alle med.

Ankomst Oslo
Vel fremme i Oslo skal vi riktig glede oss sammen og nyte øyeblikket, ta noen bilder og kose
oss. Vi er alle slitne på dette tidspunktet, men vi må etter hvert ta tak i følgende ting:

1. Vi ruller selv ned til Quality Hotel 33
Tel: +47 23 19 33 10 | nadine.lucas@choice.no
Østre Aker Vei 33 | NO-0581 OSLO | www.choicehotels.no
Alle gjør opp for hotell selv.

2. Skru av pedalene på sykkelen og få sykkelen satt inn på bilene.

3. Hent ut matboksen og få den tømt og levert tilbake til matbilen.

4. Sørg for at du får med deg alle dine personlige eiendeler fra området. Du vil også finne
bagasjen din her.

5. Da er det bare å trekke inn i resepsjonsområde å motta en velfortjent øl og pizza!

Utlevering av sykler
Utlevering av sykler finner sted samme plass som innlevering, Optimera på Stangeland.
Håpet er at denne skal være tilbake på søndag ca. kl. 19:00 Har du ikke anledning til å hente
sykkelen må du avtale med noen andre om å plukke den opp. Følg med på FB, for eventuelt
tidligere ankomst.

Evaluering:
Vi satser på å få til en samling for ryttere og støtteapp til en uformell ”skrøydeaften” en av de
første dagene etter at vi er kommet hjem.
Tid og sted kommer vi tilbake til.


Matboks og drikke:
Min. 6 drikkeflasker med vann, energi, saft. Skulle været bli meget varmt, er det gjerne lurt å
slenge oppi 3 stk. 0,5 liters vannflasker som kan stappes i rygglommen i tillegg til flaskebytte
på sykkel, en på hvert stopp. Legg gjerne oppi is-kaffi og cola el. tilsvarende.
Sannsynlig blir det behov for 2 ekstra drikkestopp, da vil støtteapparat kun ha vann på flasker,
hver enkelt må eventuelt kjøre på med gel som tilskudd!

Mat, ikke noe nytt her, pakk det du liker og vet at du tåler. Energibarer/geltuber/sykkelkaker
etc. Bananer (godt modne, kan med fordel kjøpes hjemme).

Det finnes mange gode tips og råd når det gjelder mat, men vet at man blir ganske matlei på
turen, så variasjon kan være et stikkord. Litt salt og ikke bare søtt er et annet godt tips.

Klær, pakk litt etter værmeldingen, men ikke ta med hele garderoben.
Er du disponert for kramper, kan det være bra å pakke med seg noen salt-tabletter. Du kan
også slippe en tablett i flasken, så slipper du å styre med dette på sykkelen.
NB!! Husk å ta med alufolie/frysefolie/plastposer ++ hjemmefra til pakking av mat ++

Skulle dagen ekstremt varm, kommer vi til å ha drikke tilgjengelig i back up bil.

Backupsekk (liten og god å ha på ryggen over mange timer)
• Mobiltelefon
• Penger
• Ekstra lappesaker (slange-pumpe-dekkspak etc.) – alle må kjøre med saltaske.
• Vindtett jakke/regnjakke (om du ikke skal ha det på fra start da) + div. personlige ting.

Du får utlevert en merkelapp med ditt matboksnr som du setter på denne sekken. Denne
lappen har også tlfnr. til støtteapparat og de som lesser inn syklene ved hotellet.

“Følgebiler” Lag 1 – start 06.45
Ranghild og Anne Erga kjører backup bil.
Idar Vestbø og Ellen Marie Obrestad kjører matbil for Lag 1.(sprinter/lastebil)

“Følgebil” Lag 2 i samarbeid med Sydspissen – start 06.25
Marianne Berge Skår og Geir Are Farset kjører følgebil for lag 2

Backupbil lag 1 (Ragnhild og Anne):
Ryttere pakker backupsekker med diverse personlige ting, som telefon, kort/lommebok,
eventuelt vind/regnjakke og lignende. Kapteiner sammen med støtteapparat bestemmer ellers
hva som skal være i denne bilen.

Matbil lag 1 (Idar Vestbø og Ellen Marie):
Det blir en matkasse på hver rytter.
Kapteiner sammen med støtteapparat bestemmer ellers hva som skal være i denne bilen

Backup/matbil/teknisk bil lag 2 (Marianne og Gare):
Marianne og Gare avtaler selv med Kristoffer og Per Terje (kaptein Sydspissen) hvilke
oppgaver de har og hva de skal gjøre underveis.

Mvh.
Lagledelsen – Kapteiner